Arbejdsspørgsmål til teksten "Pernille" af Herman Bang
Laves i jeres teams og besvarelserne ligges ind, som en kommentar, på denne side.
- Lav en tidslinje over tekstens handlingsforløb.
- Lav en karakteristik af tekstens genre.
- Hvad får vi at vide om personerne? Og hvem giver os denne viden? (fortæller).
- Der er skiftende synsvinkler i teksten. Find de steder i teksten hvor synsvinklen skifter og beskriv, hvad dette gør ved teksten.
- Der er meget direkte tale i teksten, men pauserne ind imellem er også vigtige. Find nogle eksempler i teksten, som I finder vigtige, og forklar hvad der sker samt hvad det gør ved teksten.
- Hvilket formål har brugen af dæknavnet Pernille i stedet for Marie? Hvad kunne hensigten med dette være? - begrund!
- Teksten omhandler temaet kærlighed. Hvordan kommer temaet til udtryk i teksten? Hvilken type kærlighed skildres i teksten? Og hvornår går det op for læseren, at det er denne type kærlighed?
- Nedenfor ser I billedet "Regnfulde augustdage". Er der nogen ligheder mellem billedets tematik og teksten "Pernille"? Diskuter og begrund! Vurder om billedet kan bruges som illustration til teksten slutning? Ender det sådan for Pernille?
Tidslinje over teksten handling:
SvarSlet- De er derhjemme.
- De er til karneval
- Danser til karnevallet
- Sidder udenfor ved springvandet
- Hjemme igen
- Hun får et brev af
Hvad gør det til en novelle?
- Få personer
- Forgår over kort tid
- Åben slutning
- En konflikt
Hvad får vi af vide om personerne og hvem giver os den viden?
Vi får af vide at Marie er klædt ud som Pernille, og at hun er meget nervøs og spændt på karnevalet. Denne viden giver fortælleren os.
Der er skiftende synsvinkler i teksten. Find de steder i teksten hvor synsvinklen skifter og beskriv, hvad dette gør ved teksten.
Fx Hun er yndig, forår.
Der er meget direkte tale i teksten, men pauserne ind imellem er også vigtige. Find nogle eksempler i teksten, som I finder vigtige, og forklar hvad der sker samt hvad det gør ved teksten.
Pauserne gør at man får af vide hvordan personen er og får noget yderligere information om personerne.
Man kan finde eksempler i teksten, på at man skiftevis får af vide hvad Hr. Herløv og Pernille tænker. Dermed er der skiftende synsvinkler i teksten.
Dette kan man bl.a. se i dette eksempel:
Tiden og undrede sig over, at han aldrig havde set det før, hvor smuk og frisk hun var. Han havde jo nok altid fundet hende meget net og fordringsløs, men han havde dog aldrig rigtig set hende. Og nu i Aften var han helt betaget af hende.
- De er yndig, Frøken Holm, sagde han pludselig, ganske yndig.
Og hun var yndig: hendes røde Læber smilede, Øjnene lo, Lykkens Skær laa forskønnende over hendes Træk. Den lille Pernille var forelsket. Den første Forelskelse. Alt er Drømme, Drømmerier, ubevidst Velbehag og Længsel. Den første Forelskelse er Kærlighedens Førstegrøde, født i Hjertets Barndom paa Sjælens Foraarsdag. Blomsten aabner sig halvt, og Solstraalen, der kysser dens hvide Bæger, trænger legende ind mellem dens Blade. - - - Det er første Gang, den kysses af Solen.
Hvilket formål har brugen af dæknavnet Pernille i stedet for Marie? Hvad kunne hensigten med dette være? - begrund!
Marie vil gerne bruge dæknavnet Pernille, så hun ikke bliver genkendt af Hr. Herløv. Desuden er der en som hedder Pernille i teksten som Marie ser op til.
Teksten omhandler temaet kærlighed. Hvordan kommer temaet til udtryk i teksten? Hvilken type kærlighed skildres i teksten? Og hvornår går det op for læseren, at det er denne type kærlighed?
Temaet 'kærlighed' kommer til udtryk i teksten, da Marie og Hr. Herløv sidder ved springvandet. Da Marie får brevet af Hr. Herløv går det op for læserne at det er ulykkelig kærlighed.
Nedenfor ser I billedet "Regnfulde augustdage". Er der nogen ligheder mellem billedets tematik og teksten "Pernille"? Diskuter og begrund! Vurder om billedet kan bruges som illustration til teksten slutning? Ender det sådan for Pernille?
Vi synes at billedet passer godt til teksten, vi mener godt at man kan bruge billedet.
Hej Team 1
SvarSletGodt arbejde, gode svar, Længden af svarende er passende, de er ikke for lange og ikke forkorte.
:)
Kommentar skrevet af Oliver K fra "The Champions/ Team 2"
Hej Team 1
SvarSletRigtig flot arbejde. Passende svar, ikke for lange eller forkorte. Man forstår det i mener. :)
Fra Team 3
Hej Team 1.
SvarSletJeg synes, at I har formået at svare nogenlunde uddybende på spørgsmålene især taget i betragtning af den tid, som I har haft til rådighed. Jeg synes især, de steder, hvor I gør brug af eksempler, er rigtig gode og velvalgte, da dette fint underbygger jeres pointer.
- Ann-Sofie
Hej Team 1.
SvarSletI har svaret rigtig godt på spørgsmålene.
Som Ann-Sofie skriver er det rigtig godt i bruger eksempler.
- Team 2
Hej team 1.
SvarSletDet er en stor hjælp at i har så mange spisfifikke steder og går meget i dybden med spørgsmålene. I kommer med konkrete steder i teksten der svarer rigtig godt på spørgsmålene og det gør det mere forståeligt at læse. Fint skrevet.
Team 5